خوش آمدید

کسب و کار شما دچار افت در سود دهی شده ؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی ، داشتن یک وب سایت جهت پیشرفت و شناخته شدن بهتر کسب و کار شما ، در اکثر زمینه ها ضروری است.
همین حالا شروع کنید

طراحی و ساخت لوگو

چرا به طراحی و ساخت لوگو نیازمندیم ؟

با توجه به اینکه امروزه شرکت‌های تولیدی و خدماتی بسیاری در زمینه تولید یک کالا دست به تبلیغات می‌زنند ، لذا تسخیر اذهان مشتریان با یک ترفند و تکنیک خاص ضرورت دارد . در واقع صاحبان بنگاه‌های اقتصادی برای برقراری ارتباط با مشتریان و مصرف کنندگان ، نیازمند روشی هستند تا به وسیله آن بر رقبا پیشی بگیرند . ابزارهای زیادی از سوی شرکت‎ها برای تبلیغات مورد استفاده قرار می‎گیرد مثلاً چاپ بنر، کاتالوگ ، ایجاد وب سایت و … اما همه این ابزارها زمانی موثر واقع می شوند که برند محصولات در آنها به بهترین نحو ممکن ارائه شود . استفاده از لوگو یکی از راه های ارائه برند محصولات به مشتریان می‎باشد .
لوگو به معنای تصویری است که بیانگر فعالیت یک شرکت یا موسسه می باشد . در لوگوهایی مانند لوگوی المپیک تصاویر طوری طراحی شده اند که بیننده با نگاه اول و بدون اطلاعات قبلی به نوع فعالیت‌ و پیام لوگو پی می‌برد .

طراحی و ساخت لوگو

 

انواع لوگوها در طراحی و ساخت لوگو :

 

نقش طراحی و ساخت لوگو در تبلیغات برندها :

لوگوها بیانگر فعالیت شرکت ها و به نوعی نشانگر برند سازمانی موسسات می باشند . نهادهای اقتصادی با ساخت لوگوها قصد دارند تا تبلیغات برند محصولات خود را به شیوه‎ای هوشمندانه انجام دهد . لوگوها با فروش محصولات یک شرکت فراموش نمی شود و برند محصولات برای همیشه در ذهن مصرف کنندگان باقی می ماند . بنابراین لوگوها باید طوری طراحی شوند که برند شرکت را در ذهن مصرف کننده حکاکی کنند . به این دلیل باید چندین راهکار در طراحی لوگو به کار گرفته شود تا تاثیر تبلیغات برند افزایش یابد .

 

راهکارهای طراحی و ساخت لوگو های تاثیرگذار :

یک لوگو در عین زیبایی باید طوری طراحی شود که مفهوم رسان و عاری از پیچیدگی باشد بطوری که بیننده با دیدن آن ، پیام را دریافت نماید .

لوگوهای هر شرکت باید متفاوت با لوگوی سایر شرکت ها باشد . قبل از طراحی باید لوگوهای سایر شرکتهای رقیب را مورد بررسی قرار داد و شباهت میان همه را بررسی کرد و سپس چیزی متمایز با آن ها را طراحی شود . تقلید از لوگوی تجاری رقیبان به معنای تبلیغات برای شرکت‌های آنها می‌باشد.

شاید دیده باشید برندهای معروف از لوگوهایی استفاده می‌کنند که جذابیت خاصی برای بینندگان دارد . استفاده از تکنیک های گرافیکی در طراحی لوگو نقش زیادی در تبلیغات برند دارد .

لوگوها نیز با گذر زمان تغییر می‌کنند . لذا مدیران شرکت‌ها باید با توجه به تغییرات محیطی و پیشرفت‌های سازمان ، اقدام به طراحی لوگوی جدید کنند. البته باید توجه داشت در صورتی که برند یک شرکت جای خود را در میان مصرف کنندگان باز کرده این امر ممکن است ریسک باشد و به کاهش مشتریان منجر شود . لذا اگر هم قرار است در طراحی لوگوی شرکت تغییراتی بوجود آید ، باید به صورت جزئی و تدریجی باشد .

با توجه به اینکه رنگ در طراحی لوگو نقش مهمی را ایفا می کند ، لذا توجه به انتخاب رنگ‏های زیبا اهمیت دارد . رنگ باعث جذب نظر بینندگان و در نتیجه تبلیغات مؤثرتر برای برند محصولات می‌شود . انتخاب رنگ باید با توجه به سن ، جنس و شاخص‌های فرهنگی مصرف کنندگان صورت بگیرد . برای مثال اگر شرکت شما مربوط به محصولات آرایشی می باشد ، بهتر از رنگ آبی استفاده کنید . آبی نماد آرامش است . همچنین اگر محصولات شما مرتبط با کودکان می‌باشد ، رنگ‌های شاد مثل صورتی جذابیت بیشتری را به لوگو می بخشد .

تصاویری که برای طراحی روی لوگو استفاده می‌شوند ، باید متناسب با فعالیت و یا نام شرکت باشد . استفاده اشکال هندسی در طراحی لوگو به معنای القای مفاهیم خاصی برای مصرف کنندگان می باشد . برای مثال دایره بیانگر برقراری ارتباط ، تکامل ، امنیت می‌باشد و لوگوهای مثلثی دربرگیرنده مفاهیمی چون قدرت ، نظم و تعادل می باشند .

 

چند تکنیک طلایی در مورد طراحی و ساخت لوگو های تجاری :

در حال حاضر آموزش طراحی لوگوهای تجاری به عنوان یکی از اصول مهم در کسب و کار و فعالیت های تجاری به شمار می رود . آژانش بازاریابی محتوا با نام فراکتل (Fractl) که در فلوریدای آمریکا مستقر است در یک نظر سنجی بین هزار نفر در رابطه با ۵۰ لوگوی تجاری جهان به این نتیجه رسیدند که برخی اصولی که در طراحی لوگوهای به کار گرفته شده است موجب جذابیت آن ها شده است . این اصول عبارتند از:

از میان ۵۰ لوگوی شرکتی که مورد بررسی قرار گرفتند ، ۴۳ لوگو تنها از یک یا دو رنگ استفاده کرده بودند . همچنین نتایج نشان می‎داد لوگوهایی که از رنگ آبی و قرمز استفاده کرده بودند ، از سایرین محبوبیت بیشتری داشتند .

از این رو روانشناسی رنگ بخش مهمی از طراحی لوگو را تشکیل می‎دهد . رنگ قرمز نوعی تندی ، پویایی و سرعت را به نمایش می گذارد و رنگ آبی آرامش را به مخاطب الغا و اعتماد وی را جلب می نماید . هر چه پالت لوگو ساده تر باشد ، پیام را واضح تر انتقال می دهد . در صورتی که لوگو با رنگ‎های متضادی طراحی شده باشد ، در ذهن مخاطب نوعی تشویش ایجاد می‎کند که به جای ترغیب موجب دور شدن مشتری می‎شود .

نبود برجستگی و سطح صاف بر ارزشمندی لوگو می‎افزاید . در بررسی که صورت گرفته بود ، از میان ۵۰ لوگو ، ۴۵ لوگو از سطح کاملاً مسطح برخوردار بودند در حالی که ۵ لوگوی دیگر سطحی ترکیبی داشتند به این معنا که قسمتی از لوگو صاف بود . لازم به گفتن است که لوگوی مسطح برای گوشی های همراه ، تبلت زیباتر هستند .

شرکت هایی چون بی ام و ، بِوِلد ، فولکس واگن ، در هنگام طراحی و یا تغییر لوگو نظر مشتریان را جویا می شوند . مشورت با مشتریان به معنای بهر‎مند شدن از پیشنهادات آن ها و نوعی احترام برای سلیقه آن ها می باشد . امروزه نیز از طریق شبکه های اجتماعی نظر خواهی راحت تر صورت می‎گیرد . از این رو می توان قبل از طراحی و یا تغییر لوگو از طریق ایجاد یک کمپین تصمیمات شرکت را با هواداران به اشتراک گذاشت .

استفاده از طرح های سایر لوگوها و الهام گرفتن از آن ها موجب ایجاد یک طرح ترکیبی می شود . در بررسی صورت گرفته از میان ۵۰ شرکت ، ۳۶ شرکت ، لوگوی خود را با توجه به نسخه های مختلف طراحی نموده ‎اند . این کار به ترویج مفهوم کسب و کار تجاری بیشتر کمک می کند .

تغییر ناگهانی و کامل لوگو موجب ایجاد حس بیگانگی میان مشتریان با لوگوی اصلاح شده می شود . به همین دلیل تغییرات باید تدریجی صورت بگیرد . برای مثال وب سایت فیسبوک برای تغییر لوگو از موارد جزئی شروع می کند و به ندرت تصمیم به تغییر و ویرایش لوگوی می‎گیرد .


نویسنده : / نوشته شده در تاریخ : ۲۷ دی ۱۳۹۴
پشتیبانی : 7152821-0912 , 22338921-021
ContactUs Lastech Lastech in Google+ Lastech in Facebook lastech in Instagram lastech in Telegram
تمامی حقوق مادی و معنوی برای پویافناوران محفوظ میباشد و طبق ماده 12 قانون جرائم رایانه هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.